Harley Davidson Shovelhead

7 Shovelhead onderdelen die je zeker in de gaten moet houden voor onderhoud

Als jij de gelukkige eigenaar bent van een Harley Davidson Shovelhead, of het nu de FX is of de Electra Glide, dan ken jij de haatliefderelatie die bij het onderhoud te pas komt. Het internet staat vol met forums over mensen die klagen over deze fantastische motor. Maar als je goed oplet, dan zie je al snel dat het probleem vaak ligt bij de mensen die hun Shovelhead simpelweg niet fatsoenlijk onderhouden.

De Shovelhead werd voor het eerst geïntroduceerd in 1966 en werd geproduceerd tot en met 1985. Met andere woorden: de jongste Harley Davidson met een Shovelhead motor is, tijdens het schrijven van dit artikel, minstens 33 jaar oud. Natuurlijk heeft deze motor dan ook veel liefde nodig. Als je het geen zorg geeft en dan simpelweg verwacht dat die duizenden kilometers lang, zonder probleem blijft doorrijden, dan verdien je het niet om jezelf een ‘biker’ te noemen.

Maar goed! Als je hier bent, dan ben je uiteraard voornemens om je motor goed te verzorgen, zodat je zeker nooit langs de kant van de weg staat met een machine dat niet verder wil. Dus, speciaal voor jou, heb ik een lijst gemaakt van enkele Shovelheadonderdelen waar je waarschijnlijk extra aandacht aan moet schenken. Ik zeg niet dat deze bij elke motor stuk gaan natuurlijk. Het zijn gewoon de meest voorkomende ‘troublemakers’.

 

De Elektrische Ontsteking

De Shovelhead’s vroegere modellen hadden vaak ontstekingsproblemen. De boorgaten in de brekergewichten en de pin versleten tot het punt dat ze de rotor niet meer konden aanvoeren of vertragen. Ook belangrijk om te weten is dat je ontsteking de Dyna-S, inductieklossen van 5 ohm nodig heeft. Met minder werkt die ook wel maar dan brandt deze sneller uit. Graag gedaan!

Zorg ervoor dat je bedrading juist is natuurlijk en neem een voorkeur aan kooldraad weerstanddraden in plaats van de vaste punt draden. Liefst vervang je de oude ontsteking met de nieuwere Dyna S Dual Fire. Vele Shovelheadeigenaars zweren dat dit een van de beste modificaties is dat ze ooit gedaan hebben.

 

De Carburateur

De standaard carburateur voor de Harley Davidson Shovelhead was de Keihin carburateur. De motor is het simpelweg niet eens met dit onderdeel. Vaak spugen deze brandstof uit als de motor op een arm mengsel loopt. Het is zo voorkomend met deze carburateurs dat het zijn eigen naam heeft. De ‘Keihin Cough’. Dit komt door een slechte ratio van brandstof en zuurstof. De Keihin carburateur heeft ook de neiging om brandstof te lekken. Je kunt hem uiteen halen en hopelijk repareren maar vaker dat niet komt het probleem terug. Best kun je deze vervangen met een CV Carburateur of een S&S Super E.

 

De Primaire Aandrijflijn

Harley-Davidson-motorfietsen gebruiken een ketting-aangedreven primair systeem om vermogen van het kettingwiel van de motor over te brengen naar het koppelingshuis. Aandrijfplaten in het koppelingspakket grijpen aan op de platen in het koppelingshuis om de primaire as in de transmissie aan te drijven. De primaire kettingkastafdekking bevat Harley-smeermiddel voor primaire kettingkasten dat het koppelingspakket en de primaire ketting smeert. Als de afdichting van de primaire kettingkast of een van Ahde twee pakkingen van de inspectiedeksel ontbreekt, zal dit leiden tot lekkage en moet deze worden vervangen.

 

De Transmissie

Ah, de versnellingsbak, daar blijven de meeste onder ons liever af. Het lijkt immers veel te ingewikkeld en als je iets verkeerd doet terwijl je hem opnieuw in elkaar zet, dan heb je grotere problemen. Maar er zijn voldoende forums online waar men je graag verder helpt en vergeet ook niet de Service Manual die je stap voor stap kan verder helpen.

Een vaak voorkomend probleem is de keerring aan de hoofdas. Die heeft nogal de neiging om olie te lekken. De keerring vervangen is een grote taak maar zeker niet onmogelijk om zelf te doen. Een ander veel voorkomend probleem met de transmissie is dat je na een verloop van tijd moeilijkheden krijgt met het schakelen tussen verschillende versnellingen. Hoogstwaarschijnlijk heb je een gebogen schakelvork. Deze moet dan ook vervangen worden.

 

De Slangen

Je motorfiets heeft verschillende slangetjes die door de motor heen lopen. Deze transporteren olie, brandstof, lucht en remvloeistof naar al de juiste onderdelen. Men raad aan dat je deze, elke 5 jaar, vervangt. De rubberen olie-lijn, de terugvoer-lijn en de vacuüm-lijn bijvoorbeeld zijn vatbaar voor corrosie en algemene slijtage. Zo heb je na een tijdje vaak een olielek wat voor grotere problemen kan zorgen. Een perforatie in je vacuüm-lijn doet je motor afslaan of zorgt voor een te hoge stationaire toerental. Als je brandstofslang verslijt en je krijgt lucht in de brandstof, dan ben je nog verder van huis. Dus vervang ze om de paar jaar en zorg ervoor dat je altijd textieltape bij de hand hebt. Deze is immers beter dan duct tape en is een fantastische ‘tijdelijke’ oplossing voor als je het probleem merkt tijdens een van je tochten.

 

De Olie

Olie is niet officieel een ‘onderdeel’ maar het is, discutabel, een van de meest belangrijkste componenten van je motor. Er zijn talloze meningen over welke olie je best gebruikt voor de Harley Davidson Shovelhead, afhangend van het seizoen, de afstand die je rijdt, de oliefilter die je gebruikt, de lijst gaat maar door. Waar men het wel allemaal over eens is, is dat je de olie regelmatig dient te verversen. Afhankelijk van hoeveel kilometers je per jaar rijd, ververs je de olie na elke 8.000 km of jaarlijks als je niet zo vaak rijdt. Zorg ervoor dat je de juiste olie gebruikt uiteraard. Lees de Service Manual om te zien wat Harley Davidson zelf aanraadt voor jouw machine. Als je wil afwijken van het plan, zorg er dan voor dat je je huiswerk doet.

 

De Bouten en Moeren

Dit lijkt misschien een beetje triviaal maar niets is minder waar; de zware motoren van Harley Davidson trillen als geen ander en uiteindelijk komen de bouten en moeren los. Wacht maar totdat je uitlaat los komt terwijl je een 100km/u doet op de snelweg, dan lijkt het plots niet zo onbelangrijk. Dus zorg ervoor dat, telkens je een onderdeel eraf haalt, je die met blauwe loctite weer vastschroeft.

Loctite is iets fantastisch en simpelweg onmisbaar als je aan je Shovelhead sleutelt. Probeer ook, waar mogelijk, luchtvaart-bouten te gebruiken. Deze hebben een hogere sterkte en komen minder vaak los.

 

Zo onderhoud je je Shovelhead

Als je vaak aan Harleys sleutelt dan weet je ook wel dat deze zeven onderdelen slechts het topje van de ijsberg zijn. Elke Shovelhead motorfiets is net een beetje anders (Bedankt ‘AMF’!) en heeft zo dus zijn eigen problemen. Of deze fouten nu rechtstreeks van het fabriek kwamen, door een vorige eigenaar zijn veroorzaakt of simpelweg met leeftijd zijn ontwikkeld, het belangrijkste is dat je goed oplet en zelf een oplossing vindt. Niemand kent je motor beter dan jijzelf.

Dus klus eraan, haal hem uit elkaar en zet hem terug in elkaar, zie wat werkt en wat niet werkt, maak hem goed schoon, polijst de chromen carrosserie zodat alles weer lekker glimt en rijdt zoal je geboren bent om te doen!

Geef een reactie